Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 16 januari 2012

Brei- en haakles

Vanmiddag was het dan zover, we mochten brei- en haakles geven aan groep 8. Jo zou assisteren, maar omdat zij "anders" breit (continentaal) dan de meesten van ons, was het niet handig om de kinderen dat zo te leren. Snappen de oma's er straks niets meer van. Dus Jo ging haken en ik ging breien. Het leek ons verstandig om eerst maar eens een begin te maken met een paar toeren. Dan lijkt het al wat, en anders zou de eerste les helemaal opgaan aan steken opzetten en ander gepriegel.
Dus bereidden we alles voor in leuke kleurtjes en met lekker grote naalden:



We begonnen vandaag met 2 groepjes van 7 leerlingen. Een hele klus, maar o-zo-leuk! De meesten waren heel enthousiast, een link met netten boeten was snel gelegd. Sommige papa's en opa's breien dus ook aan de netten en niet alleen oma's aan de sokken. Af en toe ging er wel eens een steekje af of bij, maar de kinderen hadden het snel door en zeker de jongens waren goed bezig. Ik vertelde nog het verhaal van Arne en Carlos, dat die met het boek over kerstballen breien lekker aan de weg timmerden..... en een inkomen verdienden! Met breien, dus!

In no-time had ik een hoofd als een boei, maar ja - dat is onvermijdelijk...





Het was echt een geslaagde middag en alle kinderen hadden het na een uur wel onder de knie. Erg leuk en volgende week gaan we weer verder.

En voor wie nog even wil weten wat contintentaal breien is: hier een filmpje. Ik kan het na 44 jaar niet meer zo leren, maar eigenlijk is deze manier van breien (met de omslagdraad in de linkerhand ipv rechts, net als bij haken) veel minder belastend voor je schouders en armen, en het breien op rondbreinaalden is hierdoor een peuleschilletje!)


6 opmerkingen:

  1. Wat een leuk verhaal en een prachtig gezicht, die kleurige breiwerkjes. Succes hoor!
    Continentaal breien krijg ik ook niet onder de knie. Heb het wel gedaan met de rondbreinaald, maar vind het niet prettig ...

    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke foto's! En super dat het een geslaagd project was.
    Dat breien vind ik wel interesant...zie bij jou altijd van die mooie breipatronen.
    Op het filmpje lijkt het zo simpel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er leuk uit met al die kleurtjes en die geïnteresseerde en geconcentreerde gezichtjes! Mooi dat het zo geslaagd was!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om je verslag te lezen van deze geslaagde middag! Geweldig he, dat de kinderen zo enthousiast waren! Je had het dan ook wel heel goed voorbereid, dat scheelt ook een hoop, slim! Wie weet, welke superbreiers er uit voortkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het was echt erg leuk om te doen, en inderdaad - als je je wat voorbereid ben je al 3 stappen verder. Wordt vervolgd.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb net je Blog ontdekt , was op zoek naar een leuk patroon voor een poppendekentje, heb er zelf eentje gebreid en gehaakt. Wat een leuke blog , en wat een mooie plaatjes en patronen, ik kom zeker nog eens neuzen op jou Blog.Ben nu zelf sinds 2 jaar aan het haken en breien. Groetjes Maaike

    BeantwoordenVerwijderen