Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 14 januari 2012

Brei-les

Aanstaande maandag ga ik (met Jo) breiles geven in groep 8! Tja, als je met je hoofd in de krant staat, kan iedereen het lezen - dus ook de meester van groep 8. En die vroeg aan dochterlief of ik misschien......
Ja natuurlijk! Er bleken op school nog aardig wat bruikbare pennen en wol te staan en maandag gaan we voor het eerst beginnen. Toen ik op de lagere school zat, kreeg ik nog handwerkles van een echte handwerkjuf. Ook toen mocht het al niet te veel kosten (niets nieuws onder de zon!) en aan het breien heb ik helemaal niet zulke leuke herinneringen. We breiden op naalden 2, allemaal krom, sommige al een beetje roestig en met katoen die ook al een paar keer uitgehaald was. ... Die herinnering wou ik ze nou maar niet meegeven.


Mijn eerste gehaakte lapje als applicatie op een tas, errug jaren 70 met die jute, sisal hengsel en dat oranje lapje!


Hier zitten de eerste gebreide katoenen lapjes in verwerkt.


En de eerste borduurtechnieken.

Nu denk ik dat het toch wel knap was van onze Juffrouw de Kraker om elke keer maar wat te verzinnen om van die priegeldingetjes iets te maken. Deze week kwamen 2 jongedametjes in de winkel en zij hadden deze lieve zeehondjes gemaakt van hun eerste gebreide lapje. Zo leuk!


Het patroon komt van "blij met draadjes" http://www.blijmetdraadjes.nl/zeehond-breien/ en ik vind het zo'n goed idee om van zo'n simpel lapje een zeehondje te breien. Er staat een hele goede stap-voor-stap beschrijving bij (met foto's) en dit leuke projectje is voor kinderen ook goed te overzien.

P1050008-1




3 opmerkingen:

  1. Wat vreselijk leuk dat je breiles gaat geven! Er zijn prachtige dingen te maken van rechte lapjes, ik heb ook nog een patroontje van een konijntje, erg leuk en simpel. Onze kinderen hebben gelukkig nog een echte handwerkjuf gehad, (die is er nog steeds op onze school, bijzonder he!) en inderdaad een hoop handwerktechnieken gehleerd! Alhoewel, als er nu een knoop van de jas is, vragen ze het toch aan mij ;) Veel plezier en succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel veel succes!!! Ik heb jaren geleden (al wel 11 jaar geleden ...) geprobeerd om leerlingen van groep 6 en 7 iets van de edele handwerktechnieken bij te brengen, maar dat viel toen niet mee. Breien ben ik toen niet eens aan begonnen. Gelukkig is het nu iets populairder, toen helemaal nog niet ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah... dat borduurlapje... Dat heb ik ooit ook nog eens gemaakt in de derde of vierde klas van de lagere school.
    Mijn juf had vast hetzelfde handwerkboek als de jouwe!

    BeantwoordenVerwijderen