Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 13 oktober 2012

Sneeuwvlokken - deel 2

Dacht ik op tijd te zijn met mijn sneeuwvlokken...... :-)
Welnee, ik loop al helemaal achter. Want op het forum van De Hobbydoos zijn ze al lang met een CAL (Crochet Along??) bezig, met deze deken als thema. Geweldig, want dat betekent dat nog veel meer haaksters dit een prachtige deken vinden. Het forum is een prima plaats om mede-haaksters en breisters digitaal te ontmoeten voor raad, advies en inspiratie.


Hier komt de Nederlandse vertaling die ik vanmiddag per mail kreeg toegezonden. De vertaling is gemaakt door Chantal:


Hierbij het patroon:
Triple stokje bedoel ik een dubbel stokje mee, ook de afkorting tst.
Veel plezier !


Het patroon is aangegeven op haaknaald 4,25
Haak er 59!
Ik haak de deken zelf met haaknaald 5mm

Toer 1( met de lichte kleur)
Haak 2L -6v in de tweede L van de haak.
Hv in de 1ste v 

Toer 2
Haak 5L ( telt als  St. En 2 L)
St. In de eerste v
*(St-2L-St. ) in de volgende v*  herhaal dit 4x
Hv in de derde L van de 5L (5L begin van de toer)
Je heb nu 6 losse ruimtes, met een losse ruimte bedoelen ik de ruimte van de 2l die je gehaakt heb.

Toer 3  ( de 3L telt als het eerste stokje)
Haak  hv in de 2L ruimte
(3L-St. -3L-2 St. ) in de eerste 2L ruimte
* ( 2 St. -3L-2 St. ) in de volgende 2L ruimte * herhaal 4x
Eindig met een hv in de bovenste van de 3L om de toer te sluiten.

Toer 4
Hv in elke steek tot de 3L ruimte
(3L-2st-3L-3st-1L) in de 3L ruimte
*(3st-3L-3st-1L) in de 3L ruimte  * herhaal dit 4x
Eindig met een hv in de bovenste 3L om de toer te sluiten.

Toer 5
Hv in de bovenste 3L
( 3L-3st-2L-4st-3l) in de 3L ruimte
*(4st-2L-4st-3L) in de 3L ruimte * herhaal 4x
Hv in de top van de 3L
Knip draad af en hecht af.
Je heb nu een zeshoekige sneeuwvlok .

Toer 6 ( hecht aan met de donkere kleur)
Hecht aan in  een 2L ruimte. Haak een 1v
(1L-v) in dezelfde losse ruimte.
*Werk nu in de ruimte tussen de stokjes. Je heb 4 stokjes dus 3 ruimtes.
HST in de volgende 2 ruimtes
St. In de volgende ruimte.
Nu kom je, en werk je in de 3L ruimte
Haak 2st,
Dan haak je een tripple stokje naar de ruimte eronder van toer 4
Nu weer 2st in de 3l ruimte
( je heb dus in de 3L ruimte 5 steken, waarvan de middelste een tripple stokje is naar de L ruimte van toer 4 )


In de ruimte tussen de stokjes St. - HST-HST
Dan werk je verder in de 2L ruimte ( het puntje)
(V-1L-V )*
Herhaal dit 4x

Toer 7
Haak 3L ( telt als het eerste St. ) dan 3L-St. In de 1L ruime (topje)
*(St.-3L-St. ) in de 1L ruimte
In elk van de volgende 13 steken een St. * herhaal 4x(denk er om dat je ook de eerste v mee neemt anders heb je er 12 )
Herhaal dit nog 1x maar dan in de komende 12 steken een St. En een hv in de top van de 3L
Om de toer af te sluiten .

Toer 8
1L- v in de volgende 2 steken.
*3v in de 3L ruimte , v in elk van de volgende 15 steken* herhaal 4x
3v in de laatste 3L ruimte,v in elk van de volgende 13 steken, hv in de steek van het begin om de toer te  sluiten.

In elkaar zetten
Je gebruikt hiervoor de whip stitch.
Op you tube staan filmpjes met duidelijke uitleg.

Haak de hexagons aan elkaar in de vorm van 5 rijen van 7, en 4 rijen van 6
Dus 7-6-7-6-7-6-7-6-7

Rand
Toer 1
met de gk naar je toe in de lichte kleur rondom v haken,
Met een hv de toer afsluiten, 1L en omdraaien.

Toer 2
V in de 1ste steek
*tst in de volgende -v in de volgende* herhaal dit rondom.
Sluit de toer af met een hv.
Knip de draad af en hecht af.

Je kan natuurlijk ook een andere rand  maken



Maar ook Ans was direct al voor ons aan de slag gegaan en tekende het patroon uit op een kladje. Nou, daar kunnen wij prima mee uit de voeten!


Hierboven een schema wat in de 6 "pootjes" de sneeuwvlok terugkomt. Hieronder het hele witte deel van de sneeuwvlok.


Hieronder de rand:



3 opmerkingen:

  1. leuk bedankt voor het patroon
    groetjes miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha blijkbaar zijn er nog meer mensen weg van. Ik ben er ook direct mee begonnen . (http://fruitwithamustache.blogspot.be/2012/10/snowflake-afghan.html)

    BeantwoordenVerwijderen