Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 11 december 2012

Ridders

Van Micheline kreeg ik deze week zulke leuke foto's van mini-ridders op een kurk:


Geweldig!
Je kan natuurlijk niet stoppen voordat je een heel legertje gehaakt hebt...


Het patroontje komt van Lucy Ravenscar, je vindt op haar blog nog meer leuke ideetjes!


Micheline vertaalde het patroontje naar het Nederlands en gebruikte voor het patroon Catania-katoen en een fijne haaknaald, ik mag het met jullie delen:
 
Ridders haken
 
Benodigheden
Haakkatoen (catania) twee kleuren , haakpen 2 of 2,5 , kurk van wijnfles, vilt
 
 
-          ronde 1:   ketting van 2 losse, in de eerste losse 6 vaste haken (6)
-          ronde 2:  2 vaste in iedere vaste (12)
-          ronde 3:  2 vaste haken in de volgende vaste dan in de volgende 3 vaste één vaste haken , in totaal nog twee maal herhalen (15)
-          ronde 4 en 5 gewoon vaste haken (15)
-          1 losse en werk draaien
-          rij 1: op de volgende 10 steken 10 vaste haken , 1 losse en werk draaien
-          rij 2:op de volgende 10 steken 10 vaste haken , 5 losse haken en verder gaan in het ron
-          ronde 6:15 + 2 vaste haken en dan van kleur wisselen
-          ronde 7 tot 11  (5 ronde) in een andere kleur haken (15)
ronde 12:  in de eerste kleur een ronde haken (15
In vilt een schildje maken de vastmaken met een kruis
Een kurk in het vormpje steken en een gezicht tekenen op de kurk

Je kan ook Ninja’s maken , maar dan haak je in één kleur
Veel plezier



Dank je wel Micheline voor het idee en de vertaling!

7 opmerkingen:

  1. Helemaal geweldig! Dit had ik jaren terug moeten tegenkomen :-) (maar ik vind vast nog wel een keer een ridderfan ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig! Je zou er ook een kerststal mee kunnen maken, of engeltjes....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag eerst alleen het bovenste deel van de eerste foto en dacht: gehaakte playmobil? Maar deze zijn veel leuker. De handwerkles op school terug invoeren en iedereen ridders haken ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel toffe ridders van Micheline! Tof dat je het voor haar op de blog zet Jeanet! Waarom? Ik heb jaren bij Micheline gewerkt hier in het ziekenhuis en elke middag zaten we samen te breien, haken, borduren en wisselden allerhande ideeën en patronen uit tot ze met pensioen ging. Maar we mailen nog en zien elkaar af en toe. Ze mailde me om te zeggen dat ze op je blog stond, wat is de wereld soms toch klein...
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ohhh woww,wat is dit schitterend gemaakt Jeanet.

    Liefs Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is dit leuk! Mijn zoontje van bijna zes was direct enthousiast. Samen bedachten we om de kurken te vervangen door rolletjes snoep. Nu ben ik heel hard riddertjes aan het haken om dit allemaal af te krijgen voor volgende week: een heerlijke traktatie die er ook nog eens stoer uitziet. En als klap op de vuurpijl heb je na je snoep ook nog eens een vingerpoppetje... Bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb er nu al zo'n 5-tal gemaakt, moet ze nog wel afwerken... maar wat een plezier om ze te maken. Ik ga nu misschien eens proberen om een prinses te maken, lijkt mij wel leuk Groetjes, Greta

    BeantwoordenVerwijderen