Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 2 mei 2013

Unicat

Al eerder schreef ik 2 keer eerder over het prachtige garen Unicat, hier en hier. Er staan nog maar 3 bollen in de winkel, en de nieuwe voorraad laat nog wel 2 weken op zich wachten, dus misschien is het niet slim om dit te laten zien....maar ik wil het zo graag!


Dit kun je dus maken van zo'n grote bol Unicat met lang kleurverloop! Is het geen plaatje??? Ans heeft hem voor mij gehaakt (zij is inmiddels heel goed op de hoogte van mijn chronisch gebrek aan tijd...) en o, ik ben er zo blij mee! 


Het is een eenvoudig haakwerkje waarbij het prachtige kleurverloop erg goed uitkomt. De hele lengte van 900 meter is opgehaakt zodat het hele kleurenpalet is gebruikt. Omdat het garen van katoen/acryl is, draagt het heerlijk!


Voor deze kol zijn 300 lossen opgezet met naalden 4 (zorg er voor dat je de lossen niet te strak haakt, je kunt het niet meer corrigeren!), tot een ring haken (let op dat je geen slag in de ketting maakt, dan krijg je een onbedoelde moebius...).

Opzet = 300 lossen met haaknaald 4mm ! Voorzichtig rond gemaakt met 1 halve vaste
Daarna gehaakt met naald 3,5 mm
1e toer: 300 stokjes ( 1e stokje = 3 lossen !) dwz 1 stokje in elke losse, toer eindigen met 1 hv in 3e losse van 1e stokje
2e toer: 75x ( 3x 1 stokje in 1 stokje, 1 losse en 1 stokje van vorige toer overslaan)
3e toer: in elke 1 losse ruimte: 3 stokjes en 1 losse
In deze kol zitten 50 toeren, maar dat is ook afhankelijk van je manier van haken.
Laatste toer: 1 stokje in elk stokje en elke 1 losse ruimte.

Een ieder haakt weer iets anders, controleer of de lengte genoeg is om de kol 2 x om te slaan, en zet zo nodig meer of minder lossen op. Onze kol werd uiteindelijk 135 cm in de rondte en 40 cm hoog.



Als je wilt breien, kun je nog een groter project maken, want breien verbruikt veel minder garen dan haken.


Maar nu dus even geduld hebben, want ik heb 12  kleuren besteld, de een nog mooier dan de ander. Maar niet in enorme hoeveelheden, dus wacht nog even af tot ik er weer melding van maak....dus nu heb ik jullie lekker gemaakt met iets waar je nog heel even op moet wachten. Noem het maar Voorpret!

8 opmerkingen:

  1. Oh die is mooi, ik heb zo'n gevoel dat je me aan het werk gaat houden deze komende maanden. Eerst de herfstcol afmaken, dan de lace sjaal van een paar weken geleden haken wanneer je me de wol stuurt en dan zie ik nu deze weer. Mooi hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een verschrikkelijk mooi garen, het verloop is echt prachtig in die col!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zeer mooi en valt goed op.
    groetjes sannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig! Wat een geweldig effect geeft dit garen. Ik houd de berichten in de gaten...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg mooi! Hoe kan ik dit garen bestellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wouw..die is super mooi! Ik ben benieuwd naar het nieuwe garen. Kan ik dat bij jou bestellen? En zo ja: hoe? Ik zou er graag een elise shawl van willen maken. Groetjes Lidia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig garen! Is het online bij jou te bestellen, wanneer je het binnen hebt? Groetjes, Jolande

    BeantwoordenVerwijderen