Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 15 januari 2014

Lastig

Het lijkt wel Blue Monday, maar die moet nog komen dit jaar....

Somberheid buiten, échte winter lijkt er niet aan te komen, stil in de winkel (iedereen is afgelopen zaterdag geweest...), druk in mijn mailbox. En de telefoon... met de gekste vragen.
Als je een blog hebt met ideeën ben je blijkbaar ook gelijk de Mona van het breien en haken.


- Hoeveel steken zet ik op voor een poncho in maat 42 (Misschien moet u het eens aan de winkel vragen waar u de wol heeft gekocht?)
- Hoe kom ik op Ravelry (Raavelrie)? En wat is een account?
- Hoe zet ik het babyschoentje in elkaar?
- kun je ook sokken breien op 2 naalden? je kunt het proberen maar ze zitten niet zo lekker.
- ik kan het patroon niet vinden. Misschien moet u eens in de tekst op een link klikken, dan kom je verder.
- Ik heb een sjaal ergens op je site gezien maar ik weet niet meer waar... weet jij dat? Of was het toch een andere site?
- Heeft u dat patroon ook in het Nederlands (dan had ik het er echt wel bijgezet!!).
- Heb je dat patroontje gekocht en mag ik een kopietje? (Nee, ik koop niet alle patronen die ik laat zien en ook dan kreeg u geen kopietje want er zitten auteursrechten op!)
- Ik heb geen creditcard, en kan niet bestellen in het Engels. nee, ik kan het echt niet voor u doen!
- Ik heb twee jaar geleden een bol gekocht, heb je dat verfbad nog?
- Heb je dat allemaal zelfgemaakt op je blog? (whoehaa - mocht ik willen, maar het blog is dan ook mijn verlanglijstje voor de komen 400 jaar)
- Mag ik dat patroontje van je, maar de wol heb ik zelf al....
- Je liet een gebreide knuffel zien, is daar ook een haakpatroon van (ook dan geldt: dan had ik het er echt wel bij vermeld...)
- Ik kijk op blijdatikbrei.nl maar ik kan het niet vinden. Nee, dat is iemand anders (die misschien handig gebruik maakt van mijn naam, óf gek wordt van mails die niet voor haar bedoeld zijn)

En dan heb ik het niet over "échte" vragen - die kunnen altijd!!!!
En de meeste vragen begrijp ik ook wel, maar moet je die allemaal aan mij vragen?
En weet je, het liefst zou ik iedereen helpen.
Eeeeh, nee - meestal dóe ik het ook! Ik geef in elk geval altijd antwoord. Bijna altijd.
Maar tegelijkertijd vind ik dat ook zóóóó lastig!!
Want in mijn dag zit maar 24 uur, waarvan ik er toch wel minimaal 6 van moet slapen, anders ben ik niet te harden. En ik word helaas niet betaald door wolfabrikanten of tijdschriften als ik dingen uitleg, promoot, adviseer of laat zien wat er allemaal mogelijk is. Echt niet.
Ook niet door andere wolwinkels die iets van mijn blog kopieren om te laten zien wat allemaal mogelijk is. En dat vind ik niet erg, maar een linkje naar mij zou ik wel waarderen...

En ander andere kant vind ik het heerlijk om mensen op weg te helpen zodat het wél lukt waar ze aan begonnen zijn, tevreden klanten komen terug, toch? Maar sommigen zijn helemaal geen klanten..... maar de Wibra geeft geen advies.
En ik kan ook niet goed nee zeggen. Ook niet na 15 jaar handwerkwinkel. Hoe complex kun je zijn.... :-(

Ach, bij tijd en wijle moet ik het weer eens even kwijt. Jullie kennen me al langer dan vandaag. Ziezo, het is eruit!

Blue Monday. Maar dan op Woensdag.

***********
Nu ga ik niet afluiten in mineur hoor, ik lijk wel een zeurpiet. Eentje uit de "oude doos" van mijn blog, de inspiratie is een beetje verdwenen En omdat iemand er naar vroeg en het niet meer terug kon vinden :-)


Grappige knooppoppetjes
Gemaakt van restjes sokkenwol.
Of een nieuw bolletje.

Het origineel komt van Ravelry, Johanna maakte vorig jaar al een Nederlandse vertaling. Hier komt-ie nog een keer.

Knuffeltje  met dank aan pezi888 van Ravelry

….kan knuffelen, troosten, aanmoedigen, of gewoon een glimlach op je gezicht toveren....

Snel gebreid, kan mee in elke (reis-)tas, en is een leuk cadeau


Materiaal:

35 g sokkenwol 4-draads:
ca. 5 g licht / effen voor het hoofdje
ca. 5 g voor het mutsje
ca. 22 g voor de pop

voor jonge kinderen beter sokken-katoen of katoen gebruiken, dit pluist minder

1 set breinaalden (5 st.) zonder kop  2,5 mm (of passend bij de wol)

vulmateriaal voor het hoofdje

een naald

enkele draden katoen in contrastkleur om steken stil te leggen

4 – 5 steken-marker

Afkortingen:

re = rechte steek
st = steek
kfb = 1 steek eerst recht breien, dan de zelfde steek een averecht breien (= 1 meerderen)
mark = steken-marker van de ene naar de andere breinaald overzetten
PM = plaats marker
RM = verwijder marker

k2tog = twee steken recht samenbreien
ssk = twee steken achter elkaar afnemen als of ze recht gebreid worden, terugzetten op de linker naald, in beide steken van achter insteken en samen breien.


Hoofd:

40 steken opnemen (4 x 10 steken) met de kleur voor het hoofdje,
begin en einde samenvoegen tot ronde, PM
22 toeren tricotsteek (rechte steken) breien


Bovenlichaam:

wisselen naar de kleur van het lichaam
1e toer:
Mark (begin van de toer)
5 re - PM – 5 re (1e pen)
5 re – PM – 5 re (2e pen)
5 re – PM – 5 re (3e pen)
5 re – PM – 5 re (4e pen)

2e toer:
Mark (begin van de toer)
4 re – kfb – mark – kfb – 4 re (1e pen) –  3keer herhalen  =>  48 steken

3e toer:
recht breien

4e toer:
Mark (begin van de toer)
5 re – kfb – mark – kfb – 5 re (1e pen) – 3 keer herhalen => 56 steken

5e toer:
recht breien

op deze manier doorgaan: in de even toeren voor en achter de marker een steek meerderen, tot dat er 17 steken voor en 17 steken achter de marker zijn.

Eindigen (NIET afkanten!) met 1 toer recht = 136 steken in totaal.

Armpjes stilleggen:

we zijn nu midden achter (begin van de toer)
17 st re breien, RM (1e pen)
34 st stilleggen (op een hulpdraad) RM
17 st re breien (2e pen)
17 st re breien (3e pen)  RM
34 st stilleggen (op een hulpdraad) RM
17 st re breien (4e pen)
Buik:

We hebben nu 68 steken op vier pennen, begin van de toer is midden achter

15 toeren tricotsteek in het rond breien

Benen:

We zijn weer aan het begin van een toer (midden achter), er zijn 17 steken op elke pen.

17 st re breien (1e pen)
17 st re breien (2e pen)

de steken van de 3e en 4e pen (=34 st) op een hulpdraad stilleggen

verdeel de 34 steken van de 1e en 2e pen op alle 4 pennen (9-8-9-8)

brei in het rond, begin van de toer is nu waar de draad hangt (“binnenkant van de benen”)

Het eerste been:

*ssk, re breien tot aan de laatste twee steken van de toer, k2tog
1 toer recht
ssk, re breien tot aan de laatste twee steken van de toer, k2tog
1 toer recht
ssk, re breien tot aan de laatste twee steken van de toer, k2tog  =>  28 st

3 toeren recht

**ssk, re breien tot aan de laatste twee steken van de toer, k2tog
3  toeren recht**

**  tot **  8 keer herhalen = 10 steken

neem 2 x 5 steken op de tegenover liggende pennen en kant deze samenbreiend af (“3-needle-bind-off”)


Het tweede been:

verdeel de stilgelegde 34 steken van het 2e been op 4 pennen (9-8-9-8)
begin van de toer is aan de binnenkant van de benen

1 toer recht

van * tot  ** op de zelfde manier breien als het eerste been en afkanten.

De draden netjes wegwerken.

De armen:

De 34 steken van een arm op 4 pennen verdelen, begin van de toer is “onder de oksel”

* 1 toer re  

**ssk, re breien tot aan de laatste twee steken van de toer, k2tog
1 toer re**

**  tot **  6 x herhalen = 20 steken

{ ssk, re breien tot aan de laatste twee steken van de toer, k2tog
3 toeren re }

{  tot }  4 x herhalen = 10 st

3 toeren re

afkanten als bij de benen

De tweede arm op de zelfde manier breien en de draden aan het begin en het einde netjes wegwerken.

Het mutsje:

42 st opnemen, een lange draad laten hangen (hiermee wordt het mutsje later aan het hoofdje vastgenaaid)

15 toeren tricotsteek in het rond

PM (begin van de toer) – 21 re – PM – 21 re

*mark – ssk – re breien tot aan de laatste twee steken voor de marker –  k2tog –  mark –  ssk –  re breien tot aan de laatste twee steken voor de marker –  k2tog

5 toeren tricotsteek**

van * tot ** herhalen tot dat er nog 10 steken over zijn

15 toeren tricotsteek

de steken afkanten zoals bij de armen en benen (3-needle-bind-off)

Afwerken:

van midden achter een dubbele draad langs de kleurwissel boven inweven en van binnen vast aantrekken en dichtknopen. Het hoofdje vullen en de bovenkant ook aantrekken en dichtnaaien – (dit gedeelte verdwijnt straks onder het mutsje)

Het randje van het mutsje een beetje oprollen en het mutsje op het achterhoofdje zetten en vastnaaien.

Aan de armen en benen knopen leggen als handen en voeten.

Wie wil kan er ook nog een gezicht op mazen.

Foto van Ravelry

22 opmerkingen:

  1. Haha * en dat je je dan schuldig voelt, omdat je ook zo'n "gekke" vraag bij de brei-goeroe in de mailbox hebt achter gelaten ;-) * Ik heb inmiddels een ander slachtoffer gevonden in een collega. Dus die rare sok- slof vraag kan je vast deleten ( weer 5 min bespaard YAY ) Ik geniet bijna dagelijks van je verhalen, foto's patronen en zo meer
    Groetjes, Dominique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, heel herkenbaar... Soms eens verder kijken dan je neus lang is, dat is heeeul erg lastig voor sommige mensen ;)

    Ga zo door met je mooie blog! Ik geniet ervan! Groetjes, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo, dat lucht op!!
    Ik snap niet dat sommige mensen het niet door hebben: je kan geen wol bij de Wibra kopen en advies voor het stekenaantal of iets dergelijks aan jou vragen. ADVIES: dergelijke mailtjes deleten.
    Ik geniet ook elke dag van jouw verhalen en ideeën.
    Hartelijke kreatieve groeten van Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeanet, kun je geen nummer nemen waarvoor de beller moet betalen ;-)? Dan levert het nog wat op al die vragen. Een aparte breigoeroe-lijn! En dan verwijs je iedereen die vragen mailt automatisch naar de goeroelijn ;-). Weer eens wat anders voor de 0909 dienstenlijnen ;-)))))).
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahahahaha, ik moet er wel om lachen... maar dan met die domme vragen! Inderdaad, kan soms héééééééééééél vervelend zijn! En de ene dag kan je die meer vatten dan de andere dag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. G.E.W.E.L.D.I.G. Ga zo door met schrijven, ik geniet. Thanxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Herkenbaar.... Ik heb het ook vaak. Ik probeer ook altijd te antwoorden, maar soms zijn het er gewoon te veel en te vaak...
    Rustig blijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb erg hard zitten lachen. Wat kan ik me goed voorstellen, dat je af en toe helemaal doodziek word van de vragen. Er wordt slecht gelezen en mensen proberen zelf niets uit, Ik ben heel blij met je blog en al die heerlijke dingen die ik langs zie komen. Blijf alsjeblieft nog heel lang schrijven,en ons allemaal verblijden met al je leuke dingen, patronen en garens.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Of dat je op je blog schrijft dat iets niet kan, en dat ze je dan mailen of het echt niet kan... Ik begrijp je frustratie, gewoon wegklikken! En weer dank voor dit leuke patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, je mag dit gerust eens van je afschrijven. Wat een domme vragen.
    En ook nog vaak vervelend dat is dat je mensen uitleg geeft over iets en dat je dan nog geen bedankje terug krijgt. Dat overkomt mij ook nogal eens.
    Maar nog even een vraag over dit patroontje, heb je hier ook een haakpatroon van??
    Grapje!!!!!
    Nou, ik geniet elke dag van je blog hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. vreselijk, wat een vragen!! Daar wordt je echt gestoord van en ik begrijp eerlijk gezegd niet dat men sommige dingen zomaar DURVEN vragen!!
    Sterkte ermee!! groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je wel weer voor dit leuke patroon... en mocht iemand toch nog zoiets , maar dan gehaakt, zoeken: a la Sacha heeft een leuk patroon: Sterrenvriendje, in het nederlands, little star buddy, voor de engelstalige liefhebbers

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind jou de meest geschikte persoon voor de volgende oude-oudejaarsconference.
    Tjeetje, wat zal heel breiend/hakend Nederland een pret hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heb ik weer een antwoord voor je: DOMME vragen bestaan niet (ze zijn alleen maar dom als ze nooit gesteld worden) Soms weten mensen het echt ff niet meer en wie beter dan vragen aan iemand die een breiwinkel/blog heeft lijkt me. JA kan me voorstellen dat je er af en toe flauw van wordt (heb ik ook heel vaak hoor als iemand voor de tigste keer vraagt...waar is dat patroon?? GOOGLE! is dan ook een goed antwoord :P) maar ja........risico van het vak misschien? NEE dit is echt niet onvriendelijk bedoeld maar vind het echt wel normaal dat mensen naar jou toekomen :)

    Groetjes en blijf je toch wel lezen hoor hihihi

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb zo verschrikkelijk gelachen om al deze vragen... maar kan me voorstellen dat je het lastig vindt om dan niet te zeggen 'nee natuurlijk doe/kan ik dat niet'.
    Ik vind het poppetje ontzettend schattig en het is perfect voor een vriendin die na een hele moeilijke tijd net een babietje heeft gehad. Dus dank je wel voor de inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel lastig kan me best wel eens voorstellen dat je daar helemaal gek van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. *schuift een kopje thee jouw kant op en adviseert; ga lekker zitten met een breiwerkje van je mooie to-do lijst.

    Oooh ik kan het me zo voorstellen, je kunt er gek van worden van sommige vragen. probeer een grens te trekken wat je wel en niet vindt kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooi blogje en wat goed ook dat je dit schrijft!
    Het is natuurlijk heel makkelijk om naar een bekende blogstér te mailen met een vraag, maar als ze je blog kunnen vinden, dan zitten ze natuurlijk al op internet en daar kan je tegenwoordig met een beetje (soms wat extra) moeite zó veel vinden zonder iemand anders 'lastig' te vallen.... Knap hoor dat je je geduld bewaart en mensen probeert te helpen. Maar om te voorkomen dat je overloopt is het misschien een idee om dit blogje regelmatig te herhalen?
    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hoi Jeanet, Zo herkenbaar, ik wordt ook vaak met dit soort vragen lastiggevallen, als ik tijd heb probeer ik te antwoorden ,maar soms kom ik er niet aan toe en laat ik het maar zitten. Zou beter zijn als mensen eens verder kijken dan hun neus lang is. hi gewoon lekker verder gaan met je blog, ik volg je graag! liefs Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Petje voor je af (of een muts), wat een geduld heb je met dit soort vragen. Ik geniet van je blog en je bent een onuitputtelijke inspiratiebron voor heel veel mensen!

    groetjes, Antoinette

    BeantwoordenVerwijderen
  21. moest ff lachen met je logje, maar is zo... sommige mensen begrijpen niet wat je nu bedoelt... en sommigen durven alles... schandalig vind ik dat, maar wie ben ik om dat te zeggen, ken hen niet eens...
    ik wil je in elk geval bedanken voor alle logs met heeeeeeeeeeeel veel inspiratie!! en doe zo verder ;-)

    BeantwoordenVerwijderen