Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 10 maart 2014

Dromen.....

Deze zomer bestaat onze winkel al weer 16 jaar. Zoonlief was nog geen 5 maanden toen we de winkel konden overnemen, en de eerst jaren was ik óók nog parttime wijkverpleegkundige. Onze wolkast was magertjes. We verkochten stoffen en fournituren en in de kast lag wat sokkenwol en katoen. Er waren weken bij in de zomer dat ik geen bolletje katoen verkocht en de enige manier om wat beweging in die voorraad te krijgen was dat ik zélf maar wat begon te haken en breien. Het hing een poosje in de etalage (waar zelden iemand in keek) en vervolgens kon een van de kinderen het wel aan....


In de loop der jaren verdwenen de meeste stoffen en steeds meer ruimte werd ingenomen door wolletjes, katoen en ander breigaren. Er kwamen merken bij, meer kleuren, meer kasten, multi-colour garens werden het helemaal en sinds een paar jaar is gelukkig haken en breien weer helemaal hip! 

Omdat ik begon te bloggen kwamen mensen van verder weg toch af en toe eens kijken wie ik dan wel niet moest zijn. (Hoewel het nog steeds voorkomt dat iemand uit Middelburg (6 km) verbaasd in onze winkel komt en zegt "Nóóóóit geweten dat hier een handwerkzaak zat!"). Soms krijg ik een reactie: "Ik wou dat ik zelf een winkeltje had". Nou, nu ik weer een duik in de administratie en de rekeningen neem, denk ik wel eens: ik wou dat ik een vaste baan had, met vakantiegeld in mei, een 13e maand misschien, vakantiedagen, een vrije zaterdag, een 40-urige werkweek, een CAO en een vast salaris dat doorbetaald wordt als je ziek bent. Een vooruitzicht op een pensioen zou ook lekker zijn. 


(deze panorama-foto  van onze winkel suggereert een flink oppervlak, maar schijn bedriegt)

Maar ik heb ook nog zo mijn dromen voor de komende 20-25 jaar (het zal wel tot mijn 70e jaar worden als de AOW dan nog bestaat...). Af en toe kom ik foto's tegen van collega wolwinkels en dan droom ik weg. Het leuk van deze foto's bekijken is dat ik ook weet hoe ik het niet wil... ;-)


Kijk, zo'n bankstel midden in de winkel heeft wel wat (maar waar laat ik die bank?)! "Ploft u maar neer, neem de tijd en breit u nog even wat". Maar waar zijn de voorbeelden van truien, tassen, kussens die gemaakt kunnen worden van deze - zeer zorgvuldig opgestapelde - strengen? Zou je hier een streng uit de kast durven pakken? 


Kijk, hier zou ik dat wel durven. De bank staat er ook (o, en een schommelstoel!!) en genoeg voorbeelden ter inspiratie.

En als er geen bank is, zo'n heerlijk grote tafel voldoet ook wel!
Maar wáár laat ik dat ding in ons winkeltje...?


Zo'n voorraad garen zou ik ook niet erg vinden. Maar ik krijg al buikpijn als ik denk aan het bedrag wat hier hangt aan voorraad (want, lieve klanten, dat heeft de winkelier uiteraard eerst moeten betalen.) Leveranciers vragen een minimale afname per bestelling (en geloof me, dat is een bedrag van minstens 3 cijfers), hebben ook wel eens iets - lang - niet op voorraad, en nemen echt geen pakken wol terug als iets niet blijkt aan te slaan.... En het liefst de collectie voor het volgende seizoen een half jaar van te voren bestellen.....


Het liefst zou ik alle soorten wol ruimschoots op voorraad hebben, zodat ik nooit meer nee zou moeten verkopen (of meestal "ik kan het voor u bestellen")



Ik zou best élke week een nieuwe etalage willen, gevuld met prachtige originele handwerken, de hipste trends, de nieuwste ontwerpen die helemaal aansluiten bij de tijd van het jaar! Maar hóe krijg ik dat aangebreid en gehaakt?

Loop Yarn Store  in the UK.

En dit (onder) wil ik dan weer niet (en jullie ook niet, want je wil geen door de zon verschoten breigaren...)


Dit wil ik ook niet. Hoewel ik het prachtig vind als al die kleuren zo mooi verlopen, zou ik hier niets uit de kast durven pakken, en waarom van die grote lege tafels?

Wolle-Laden-Burgdorf, komme was wolle

Ik zou de mooiste, vrolijkste, zachtste garens willen verkopen. Allemaal. Maar helaas....



Ik wou...
Ik wou...
Ik wou...

Afijn, je leest het: dromen genoeg. Er is nog genoeg te wensen. Maar nu eerst: werk aan de winkel (h'm, letterlijk!).


15 opmerkingen:

  1. Fijn dat je ondanks alle drukte toch blijft dromen :-)
    Veel klanten gewenst! En ik geniet altijd erg van je inspirerende blogs!
    Groetjes,
    Akkelien
    debreimeisjes.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jeanet! Wat een heerlijk herkenbaar verhaal weer over de dromen van een grotere winkel, het investeren en de minimale afnames :) Van harte gefeliciteerd met het 16 jaar runnen van een heerlijke snuffelwinkel en dat is toch gewoon het allerleukste wat er bestaat!! Vanmiddag heb ik je een bericht gestuurd, maar daar stond een rare fout in, dus dacht ik hem even aan te passen. Het bericht werd verwijderd (zie boven) en vervolgens lag het internet eruit. Pas nu de gelegenheid je alsnog van harte te feliciteren (foutloos hoop ik dit keer!)
      hartelijke groet, Marieke

      Verwijderen
  3. Heerlijk om te dromen en uit de verschillende voorbeelden je ideale winkel te bedenken :-). En als het dan bezonken is zijn er toch altijd een paar dingen die je in je eigen plek kunt gebruiken of veranderen. Dromen zijn misschien bedrog, maar echt niet zinloos ;-))).
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jeanet,

    Hou het maar lekker bij je knusse winkeltje. Ook al is het niet zo heel groot het is er wel gezellig.
    Ik ben bij je geweest toen het hartstikke druk was met de visserijdagen en dan is het misschien een beetje rommelig maar ik vind dat dat mag in een handwerkzaak. Die foto met die strengen allemaal naast elkaar is hartstikke leuk, maar niet gezellig en daar komt nog bij, je zou niet meer weten wat je moest kiezen. Nee gewoon zoals het nu bij je is, en heb je het niet kun je het mee laten komen. Is ook niet zo'n ramp. Het belangrijkste is je adviezen en je vrolijke lach die je erbij "verkoopt". Heb vroeger altijd geleerd vriendelijk tegen de mensen en proberen ze goed te helpen dan komen ze toch wel.
    Ik wou maar 1 ding, dat je hier in de buurt zat met je winkeltje, je had er een zeer regelmatige klant bij.
    Gr Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Jeanet,
    wat fijn om zo af en toe eens weg te kunnen dromen.
    Als ik dan 1 piepklein wensje mag toevoegen aan jouw droom dan wens ik je wat dichterbij ;-)
    Hoewel, als we kunnen combineren met een dagje zee zoals vrijdag dan krijg ik mijn wederhelft wel overtuigd en dan zie je ons zeker nog eens terug in je gezellige winkeltje.
    Groetjes
    Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik lees elke keer weer je verhalen maar op deze moet ik gewoon even reageren. Héérlijk om datgene te lezen waarvan jezelf zo kan dromen. Een heerlijk klein knus gezellig winkeltje waar van alles te zien is maar waar gezelligheid, klantvriendelijkheid belangrijk zijn en waar je durf te lopen en te kijken. Waar sfeer te proeven is en ideeën blijven borrelen. Ik ben nog nooit bij je geweest, maar kan het me zo goed voorstellen en zelfs vanuit je verhalen komen bij mij weer ideeën naar boven en zou het liefst gelijk aan van alles beginnen. Ik heb echter zoveel ideeën, hobby's en wensen dat ik tijd tekort kom. Maar zo'n gevoel is bekend voor je. Als ik dichterbij zou wonen zou je me regelmatig binnen zien. Wie weet, als ik eens in de buurt en kom ik zeker aanwaaien. Groetjes en blijf vooral zo doorgaan, je doet er (ook al is het op afstand) veel goed mee voor anderen. Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Uhm, een gebreide en/of gehaakte overkapping naar de supermarkt die nog steeds leeg staat en die jij dan hélemaal voor niets mag gebruiken??? Daar kunnen wel 10 bankstellen en schommelstoelen in....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wil je de huurprijs weten........? :-(

      Verwijderen
    2. Hallo Jeanet,
      Je hebt gewoon een super leuke gezellige winkel, alleen jammer dat je niet dichter bij Wenduine bent, maar af en toe lukt het me om langs te komen (en soms stuur ik mijn ventje, als hij op de stichting Behoud de Hoogaars moet zijn). Als ik bij je langs kom voel ik me altijd een beetje "Alice in Wonderland" :-)

      Verwijderen
  8. Maar je hebt toch een leuk en tof winkeltje (denk ik want ik ben er nog niet geweest, maar dat zal misschien dit jaar nog gebeuren! ) maar je mag altijd nog dromen van iets anders, iets leukers en mooie bolletjes wol.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het hebben van een eigen winkel en je werk maken van je hobby - wordt vaak geromantiseerd, denk ik. Ik heb lang voor mezelf gewerkt en ken inderdaad ook goed de andere kant ervan en de zorgen die het met zich meebrengt. Als ik je verhaal zo lees, zijn jullie al een heel eind gekomen in die 16 jaar. Ik hoop dat dat zich voortzet en dat breien/haken enz. nog heel lang 'in' blijft. Blijf vooral dromen, maar je mag ook heel trots zijn op wat jullie al bereikt hebben. Er verdwijnen zó veel kleinere winkels de laatste jaren! :-( Eerlijk gezegd denk ik wel dat je vroeg of laat niet ontkomt aan een webwinkel erbij. Hoe graag we ook allemaal in je winkel zouden binnenlopen: het is voor heel veel mensen gewoon te ver weg. Een webwinkel lost dat probleem op. Je hebt al naamsbekendheid, die mensen weten ook dat je servicegericht bent, goede spullen verkoopt, altijd met raad en daad klaar wilt staan enz. enz. Dat zijn wel zaken waarmee je je nu kunt onderscheiden.

    En dromen moet je altijd blijven doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. het tel alleen en ook belangrijkste is , de gezelligheid van jou winkel , jij moet er gelukkig in voelen
    want jij staat in jou winkel te pronken en als ik leest komen ze van alle kanten
    hou het zomaar en wees gelukkig en dromen mag
    veel liefs van marcelline bellaire

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt een supergezellig winkel dat heb ik al in levende lijve mogen zien.
    Ik ga je voorbeeld volgen, ik heb een heel betaalbaar winkelpandje gevonden. De eerste weken zal het er vrij clean gaan uitzien maar naar verloop van tijd hoop ik dat het even gezellig wordt als jou winkeltje. En blijven dromen doen we allemaal hoor, dat is nodig ;)

    BeantwoordenVerwijderen