Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 8 september 2016

Celtic Oak

Vandaag heb ik toch zo'n bizarre uitspraak gehoord! Ik zit er een hele avond over te denken :-)
Een vertegenwoordiger van garens beweerde dat er niet meer gebreid wordt. "Er wordt alleen nog maar gehaakt"! AAAARRRGGHHH! Heb ik nu iets gemist in de afgelopen jaren?

Natuurlijk heeft het haken een enorme vlucht genomen, heel veel mensen hebben juist door het haak-virus weer kennis gemaakt met handwerken. De prachtigste CALs zijn door duizenden haaksters meegehaakt, boeken vol zijn er geschreven. Velen haken ook alleen maar en breien nooit. Super. Ik haak ontzettend graag - maar brei net zo lief...
Maar om nou te beweren dat er niet meer gebreid wordt? Lieve breisters - laat even wat van je horen!
(stuur ik even de reacties door....)

Bij deze dus weer een brei-patroon :-) Ik kan het niet laten...


Dit schitterende kussen kreeg als naam Celtic Oak Pillow - wat een plaatje (dit krijg je met haken toch echt niet voor elkaar!). Zeker geen patroon voor beginners, maar zó mooi!
Je kunt het Engelse patroon kopen via Ravelry of via deze website

Van dezelfde ontwerpster:


Ook dit patroon is weer terug te vinden op Ravelry

48 opmerkingen:

  1. Nou die vertegenwoordiger kan gerust een andere baan gaan zoeken. Ik haak nooit, maar brei dagelijks. En im ben heus niet de enige hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou die vertegenwoordiger kan gerust een andere baan gaan zoeken. Ik haak nooit, maar brei dagelijks. En im ben heus niet de enige hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een onzin! Ik ken genoeg mensen die ook breien. Ikzelf hou me bezig met patchwork en quilten, maar haak ook (o.a. het tasje met de Arnemuidse slangen). En er ligt ook een breiwerk in de wacht.... Maar eerlijk gezegd zal ik niet gauw aan zulke kussens beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Door het haken ben ik juist gaan breien!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Breien verveelt nooit. (Haken wel)
    Truien en vesten vind ik gebreid veel mooier dan gehaakte.
    Kortom :Yes I'm knitting. No I'm not old!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe komt hij hierop? Dat vraag ik mij toch echt af! Ik vind haken eigenlijk niets, doe het maar heel zelden. Wel brei ik dagelijks!
    Zoals er al werd gezegd: Wat een onzin!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Jeanet, ik ben ook een fanatieke breister. En haken doe ik ook graag.
    De vertegenwoordiger moet anders maar eens naar de beurzen komen en misschien zich meer verdiepen in het breigebeuren. Of wellicht lid worden van diverse Facebookgroepen. ☺️

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niet geloven hoor. Eerst kon ik alleen breien, toen mezelf het haken aangeleerd, maar als ik nu een paar dagen gehaakt heb, moet er toch ook weer wat gebreid worden. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gewoon laten kletsen...ik doe aan allebei!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan alleen voor mezelf praten. Maar als ik zie wat je met breien allemaal kunt maken zou ik het wel willen leren. Ik haak dus, maar doordat ik dat ben gaan doen ben ik steeds nieuwsgieriger naar breien aan het worden. Nu nog meer uren in een dag dan begin ik met breien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja hoor! Bij mij denk ongeveer half haken/half breien, altijd een breiwerk en haak werk liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Had hij al gehoord van de Zeeuwse deken? 😉
    Ook ik brei, heb haken al een paar keer geprobeerd maar er is nog zoveel moois te breien, ik heb het geduld niet om echt haken te gaan leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wow wat mooi! En ik haak dan ook wel, maar ik brei liever en meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Jeanet, ja is echt onzin dat er niet gebreid word.
    Ik brei nauwlijks meer tegenwoordig omdat ik mega last van mijn schouder krijg dus haak ik nu heel veel(en naaien en borduren)
    Maar eerder dus veel gebreid. Ik vind gebreid veel mooier voor vesten en truien. Deze kussens zijn echt zo mooi. Ik had ze al eerder gezien elders. Het zijn ware kunstwerken. Als je dit kunt breien ben je wel een topper hoor.
    Groetjes, Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Volgens is breien en haken even populair maar ik geef de voorkeur aan breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoe komt die vertegenwoordiger op het idee?? ik doe beide.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nou, dat valt dus wel mee met dat breien als ik de reacties hierboven zo lees. Ik ben na een aantal jaar haken sinds kort ook het breien eens aan het oppakken, zij het met kleine stapjes.
    Ik zeg: stuur maar door, die reacties...

    Groetjes Madhurya

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ben een trui aan het breien uit de Simply Breien (waar Jeanet mij ooit eens op attendeerde toen deze in de verkoop kwam) en een schaap die Jeanet eens op haar blog zette. Ik moet er niet aan denken dat ik niet meer zou kunnen breien!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ook ik brei zeer regelmatig, haken doe ik nooit!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Kletskoek, laten praten die vertegenwoordiger. Ik heb het haken herontdekt en vind het fantastisch om te doen, plus dat je geen steken kunt laten vallen :-) Maar ik ben door het haken ook weer gaan breien, en raad eens? Ook met plezier... Groetjes, Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een onzin! Ik brei ook meer dan dat ik haak. Ook ik vind gebreide vesten en truien vaak mooier dan gehaakte. Haken ben ik sneller beu, bovendien vind ik het heel belastend voor mijn schouder. Breien, en dan met name continentaal breien natuurlijk, is veel minder belastend! Sinds ik dat geleerd heb, vind ik breien fijner om te doen dan haken!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Die vertegenwoordiger kent zijn eigen markt niet goed. Of hij wilde zijn haakgarens bij je slijten. Ik brei en ik quilt en borduur. Ik haak nooit, nooit. Ik vind gehaakte spullen niet mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik begon met haken, maar brei inmiddels ook. En ik vind de labels haakgaren en breigaren heel irritant: ik bepaal zelf wel wat ik met welk garen doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Misschien voor die vertegenwoordiger eens tijd voor een update?? ;) Heerlijk haken en zalig breien...I love it!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Maling hebben aan die vertegenwoordiger (het is vast een man). Ik brei en ik haak, en van allebei staan er meestal wel wat projecten op de pennen of naalden. Net zoals de benaming haak- of breigaren. Het maakt toch niet uit wat je ervan maakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ja, ook ik brei liever dan haken. Ik vind dat meer iets zomers, maar om heel eerlijk te zijn, heb ik ook wel ontzettend veel haak suggesties op jouw blog gelezen het afgelopen jaar!! Misschien is de indruk gewekt dat er nauwelijks meer gebreid wordt??

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Whahahahaha, die vertegenwoordiger is niet wijs!
    Ik (37 jaar) brei veel meer dan dat ik haak. Tuurlijk heeft het handwerken een vlucht genomen, het haken is enorm populair geworden d.m.v. allerlei media (FB-groepen, pinterest, YouTube, enz) Breien kent ook wel een enorme toename hoor!Misschien is de vertegenwoordiger niet helemaal up-to-date? Trouwens wordt bij elke aankoop gezegd wat de mensen er mee gaan doen? Bij mij wijzigt e.e.a. wel eens. Op de wikkels staat soms wel eens waar het garen voor bedoeld is, neem me niet kwalijk, maar dat maak ik zelf wel uit, hihihihi.
    Groeten en ik kom hoogstwaarschijnlijk dinsdag weer bij je neuzen in de winkel.
    Groeten Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik brei ook veel liever dan dat ik haak. Ik vind een gebreide sjaal ook mooier dan een gehaakte. Laatst keek ik op ravelry bij melanie berg. Dan krijg je vanzelf wel weer zin om te gaan breien. Die ontwerpt leuke patronen van sjaals om te breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik brei heel graag en vind haken ook leuk.
    Het is dus een wazige uitspraak van een reporter.
    Dus we gaan lekker verder met breien en haken Jeanet en met prachtig garen, want dat is wel belangrijk vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Het liefst heb ik van allebei een project. Kleding vind ik gebreid veel mooier. Maar een deken haken is een heerlijk werk om te ontspannen.
    En ik weet nog hééél veel mensen die breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik zou zijn gezicht wel willen zien als je hem al deze reacties overhandigt :-) Hoewel ik ook kan haken, stop ik mijn energie liever in leuke breiprojecten. Er zijn zo veel ontwerpers (en vaak mannen!) die het breien vernieuwen en een stapje verder brengen, dat ik de opmerking van deze vertegenwoordiger bijna respectloos vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Geen handige vertegenwoordiger zou ik zo zeggen......ik haak helemaal niet maar brei des te liever met al die mooie garens die er juist de afgelopen jaren zijn bijgekomen en nog steeds komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Als groot brei-fan moet ik ook reageren. Heel af en toe haak ik ook wel, maar dit komt ver onder naaien en breien, die plaats 1 delen. Meestal brei ik kledingstukken, de textuur van het breisel is veel zachter en beter op maat te maken dan haakwerk. Dekens haak ik echter liever, gaat toch iets sneller ;).
    Overigens kan er wel degelijk verschil zitten tussen 'brei- en haakgaren', en kan het meer zijn dan een verkooptruc (weet natuurlijk niet of dit voor alles geldt). Dit heeft te maken met de draaiing van de fibers als je ze ply't (dus als je meerdere strengen in elkaar draait om je uiteindelijke draad te krijgen). Typisch breigaren haak je met de ply richting mee, waardoor het garen als het ware 'ontwonden' wordt. Haakgaren is anders geplyd, waardoor dit 'ontwinden' niet plaatsvindt en je strakkere steken krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Mijn favoriet is breien, al heel mijn leven en dit zal NOOIT veranderen, als ik kan brei ik alles en niet haken, haken doe ik ook wel, maar veel minder graag. Soms probeer ik een haakpatroon om te zetten in een breipatroon. Dik gezever, dat er niet meer gebreid wordt, dat hij hier maar eens komt kijken in ons breicafé hoeveel er gebreid wordt!!!
    Prachtig kussen Jeanet, een echt kunstbreiwerkje!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hahaha hoe kom je er bij. Ik brei al 50 jaar en blijf nog wel even doorgaan. Haken doe ik soms. Maar altijd met een breiwerk onderhanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik vind haken erg leuk maar mijn laatste project was toch echt een Gebreide Askewsme Sjaal! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik brei en ik brei en ik brei....en haken doe ik zelden....

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik brei en ik brei en ik brei....en haken doe ik zelden....

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Probeerde hij je uit de tent te lokken? Misschien laat de beste vertegenwoordiger ook wel eens een steekje vallen.
    Ik brei en brei en brei en ik haak heel alleen af en toe een randje langs een breiwerkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hahaha, leuk om al die reacties te zien. Ik brei én haak. Vaak een brei- en haakproject tegelijk op de pen. Juist die afwisseling vind ik heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. hahahhaha heb je niet gevraagd onder welke steen hij woont. hier wordt gebreid en gehaakt. Elke keer weer genieten bij jouw site!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. ik brei , ik haak ,ik kantklos ,ik maak kaarten ,als we maar bezig zijn
    en veel jonge gasten zijn ook terug aan de brei

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Hoi Jeanet,
    ik brei en haak allebei. Soms zelfs in een werkstuk tegelijk. Ik vind het leuk om ze te combineren en gelukkig zijn voor allebei patronen beschikbaar. Ik denk dat mijn opdrachtgever (de uitgever van Simply breien en haken) er ook mee zou stoppen als er geen markt was voor Simply breien. Gelukkig is die er wel!
    Tineke van Dun

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Ik ben ergens in 2013 begonnen met breien. En pas een tijdje later (dankzij de leuke amigurumiboekjes) ben ik met haken begonnen. ;-)
    Nu, nu brei en haak ik nog steeds. Haken doe ik wel iets meer dan breien. Maar breien doe ik zeker ook!!!

    BeantwoordenVerwijderen