Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 21 september 2016

Mega Muts

Voor iedereen die dacht dat ik alles kan breien en haken....: ik ga jullie teleurstellen!
Hoewel ik alles wel wíl maken ontbreekt het mij zwaar aan tijd. En soms ook aan energie, want overdag ben ik niet in de gelegenheid om meters te maken, ik kom pas 's avonds laat aan een breinaald of haaknaald toe. Dus kies ik vaak voor eenvoudige projecten die ik snel op kan pakken en weer neerleggen als het moet.
Daarbij moet ik soms aan de slag met de garens die nieuw binnenkomen om voorbeelden te maken voor de winkel. Zo maakte ik vorige jaar deze muts van 2 bollen Silk Garden.


Ik nam 2 willekeurige bollen van schillende kleuren en begon vrolijk te breien. Het was weer een projectje van elke keer een heel klein stukje en de muts was af toen de winter al weer lang voorbij was.
Na het laatste draadje wegstoppen had ik nóg een probleem.... de muts was echt veel te groot!
Ik heb best een flink hoofd (van al die ideeën die er niet uit kunnen), en ik hou wel van een beanie maar met een flinke tegenwind op de fiets zou hij snel in het kanaal liggen....
Ook heb ik geen ruime krullenbos haar (jammer) waar hij op blijft hangen. Toch vind ik het wel leuk om het idee met jullie te delen want met wat aanpassingen kan het echt nog wel wat worden... :-)


Dochterlief stak er gisteren goed de draak mee! Die wou wel op de melige foto om te laten zien hoe groot de muts was.....


(met toestemming geplaatst hoor!)


Dat was onder het koekjesbakken..... onbegrijpelijk maar die waren best gelukt en lekker!
Uit frustratie wel behoorlijk van gegeten....



Vanmorgen nam ik nog een serieuze foto.... Maar dat werkt ook niet op zo'n piepschuimen hoofd-zonder-haar. Fantaseer je die haardos er even bij? :-)


Nodig:
2 bollen Noro Silk Garden van verschillende kleuren (45% mohair/ 45 % zijde/10% wol - 101 meter op 50 gram)
1 rondbreinaald 4,5 mm - 40 cm. 
sokkennaalden 4,5 mm (je kunt ook de hele muts breien op sokkennaalden)

Ik zette 120 steken op met rondbreinaald 4,5 - 40 cm. Da's duidelijk te veel, neem 12 steken minder: 108 is ruim genoeg! Brei in het rond en kijk goed of je steken niet gedraaid zijn.
Plaats een stekenmarkeerder aan het begin van je toer. Brei 2 toeren averecht met 1 kleur. Daarna 6 toeren 2 st. 2 recht, 2 st. averecht (recht met kleur A, averecht met kleur B. Na deze toeren wissel je de kleur èn de steken, je breit dan 6 toeren 2 st averecht (B) , 2 st recht (A),
Nu wordt het makkelijk :-)



Brei telkens 2 toeren recht met kleur A, 2 toeren recht met kleur B en herhaal dit tot ca. 22 cm, dan begint de mindering. op een gegeven moment heb je te weinig steken voor de rondbreinaald en moet je overgaan op naalden zonder knop.



Minder voor de bol in elke 3e toer als volgt:
*Brei 7 steken recht, haal 1 steek recht af, brei 2 steken recht samen, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek, brei 8 steken recht*. Herhaal *-* tot het einde van de toer = 12 steken geminderd.
Herhaal dit elke 3e toer met steeds 1 steek minder voor en na de mindering tot er nog 12 steken over zijn. Brei nog 1 toer tricotsteek. Knip de draad af, rijg deze door de laatste steken op de naald en trek de draad aan.  Hecht de draad stevig af.

De muts is vrij lang en valt dus een beetje naar beneden: een Beanie. 
Als je de muts ook wilt breien dan zal hij er nooit precies zo uitzien als deze. Door het bijzondere kleurverloop van de Noro Silk Garden is elke muts uniek.
Hier vind je de kleuren terug die ik in de kast heb liggen, bestellen mag uiteraard altijd :-)

Met deze muts gaat het echt nog wel goedkomen. Ik rijg een paar hele dunne elastiekjes aan de binnenkant vast en dan wordt hij wel wind-proof. Of ik ga voor die krullenbos........

Image result for shark tale movie jellyfish
(uit de film Shark Tale)

6 opmerkingen:

  1. Hallo Jeanet, erg leuke muts zeg.
    Deze grote muts zou ideaal zijn voor mijn dochter want zij heeft dreads.
    Zij kan bijna nooit een muts vinden in haar maat. Daarom had ik er al één voor haar gehaakt, baret Victoria. Maar dit is ook een superleuke. Dank je wel.
    Groetjes, Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha ha heerlijk blogje mooie dochter en de muts tja ik vind hem wel koel !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb wel gelachen met de foto's van je dochter. Gelukkig is het een voorbeeld muts en daar gaat het toch om. Mooie kleurtjes overigens. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk ding! En ja voor onze Koen zou het ook wel wat zijn ;o) Misschien is voorzichtig vilten nog een idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superleuke muts! Ik ben m aan het breien en vraag me af of die 22 cm mét of zonder de boordsteekrand is.

    BeantwoordenVerwijderen